Ninjagon's MetalStories: Full of dungeons, Dark Fantasy & Science Fiction battlefields and worlds.

pátek 29. července 2011

Raise, Starcraft apprentice! (Part 1.)

Written with the permission  of Randy Gaul aka CecilSunkure (thanks!) and his fabulous SC II guide, which you can found right here at the TeamLiquid progaming page. Chewabled, absorbed and translated for my SCII "DrD" clan-friends. 
Sepsáno s povolením Randyho Gaula aka CecilSunkure (díky!) a jeho báječným Starcraft II průvodcem, který můžete najít právě zde (anglicky) na progamingových stránkách TeamLiquid. Přežvýkáno, absorbováno a přeloženo pro mé přátele ze SC II klanu "DrD".
Tento nadčasový dokument není o současných strategiích a trendech ve Startcraft II - ostatně ty se s časem vyvíjejí a mění. Přesto s jeho pomocí budete mít možnost výrazným způsobem zlepšit svou hru a získat nástroje k dosažení vysoké ligy. Možná to zní trochu jako pohádka či filozofický blábol a samozřejmě, bez vlastní práce a úsilí nejsou žádné koláče, ale nezoufejte, proveditelné to je :-).
Především je nutné si stanovit pevný a přesný cíl. Cíle typu "chci být nejlepším hráčem na mém serveru" nejsou reálné; stejně jako cíle "chci se prostě zlepšit ve hře SCII", které jsou naprosto nekonkrétní a vágní. Naopak dobrým a konkrétním příkladem bude cíl "chci dosáhnout povýšení do ligy X". Důležitou vlastností pak není pouhé soustředění se na výhru, ale schopnost  učit se a zlepšovat. Můžete klidně 10x v řade prohrát s lepšími hráči, vždy se však  můžete naučit něco nového. Zapomeňte na (ne)dostatek přírodního talentu či jiných neblahých vlivů, ačkoliv každý má své hranice, současně můžete být mnohem a mnohem lepší. A toto je počátek cesty: YOU SUCK! (ve smyslu "jsi špatný hráč").
Jak se někdo může zlepšovat, když je přesvědčen o svém vlastním mistrovství? Plně akceptujte ten fakt, že jako hráč SCII stojíte za starou bačkoru. Tuto skutečnost si můžete ihned okamžitě ověřit porovnáním vaší hry se streamem her profesionálních hráčů v přímém přenosu zde na stránkách TeamLiquid. Velký rozdíl, že ? Tak si to přiznejte a pojďme s tím něco udělat.
 Definice základních pojmů:
  • Micro - je definováno příkazy jakékoliv individuální jednotce během hry, tzn. příkazy k pohybu, útoku, k patrole, k obraně na místě, k seslání kouzel či schopností
  • Macro - budování, vyrábění, řazení správných věcí ve správném čase a místě
  • Mechanics - schopnost hráče uskutečnit své cíle ve hře pomocí herního interface (ovládání hry pomocí klávesnice a myši)
  • Build - konkrétní technologický postup výroby :-)
Zjednodušeně potřebujete dobré macro abyste měli jednotky/budovy/schopnosti k mikrování (příkazům), a ty zadáváte pomocí myši a klávesnice skrze herní prostředí (mechanics). A protože většina lidí má základní mechanické schopnosti k ovládání hry, bude ze začátku nejdůležitější soustředit se na macro (budování). A k tomu potřebujete následující:
  1. Celkový herní plán
  2. Obratnost a znalost s plánem k jeho správnému provedení
  3. Zkušenosti učinit nutné přizpůsobení a kompromisy pro provedení buildu (postupu výroby) pod tlakem protihráče.
Pro vyšší efektivitu vašeho vývoje a zlepšování si pro začátek zvolte jednu rasu a jeden build a ten cvičte k dokonalosti. Zkoušet vše naráz je velkou ztrátou času. I masteři většinou používají pouze jeden build proti konkrétní rase. Příklad velmi dobrého buildu Protoss vs Terran: PvT 2 Gate Fast Obs FE. Další příklady standartních (osvědčených) buildů pro všechny rasy naleznete zde.  Pro dobré nacvičení buildů existuje automatický trenér: YABOT (v menu "Create custom game" zadejte "yabot" a vypíše se celá řada různých map, kde buildy můžete v klidu trénovat). Velmi dobrý systém je i studovat replay prof. hráče, který nejvíce vyhovuje vaší zvolené rase a stylu hry. Imitujte ho, zkoušejte, netřeba přicházet znovu na to, co je již dávno vymyšlené.
A ještě jedna důležitá poznámka k makru - skutečný multitasking neexistuje. Ve skutečnosti je nemožné v SCII věnovat se více úkolům zároveň, takže i ti nejlepší hráči "pouze" rychle skáčou z jednoho místa na druhé aby splnili co potřebují dávali svou drahocennou pozornost právě tomu místu, kde je to zrovna nejvíce potřeba. Říká se tomu tzv. tapping a provádí se zejména pomocí minimapy, pomocí jednotek a budov nabindovaných na čísla klávesnice a pomocí kláves "savescreen position", více informací naleznete v sekci mechanics (ovládání interface) v části 2.
Největší systémové macro chyby:
  • nedostatek produkce dělníků (mcv, drone, probe)
  • opomenutí výroby jednotek do fronty (vyrábět je nutné neustále až do maxima armády = 200 jídla)
  • nepostavení budov ve správném čase
  • nemožnost včas proinvestovat suroviny (do jednotek, budov a vylepšení)
  • vyrobení přiliš velkého počtu dělníků (v nižších ligách méně časté, oslabuje maximální armádu)
Jakmile si dostatečně osvojíte macro a budete ho mít zažité, můžete se pustit do další fáze zlepšování. Na řadě teď bude micro, ale o tom až v části 2. Prozatím zdraví protoss DrDNinjagon, ID: 867 :-)
 Pokračování Starcraft II průvodce ke zlepšení vaší hry zde.

Žádné komentáře: